Børnehuset Birkemose - Vores klimakrav til byggeri

Hvor meget kan vi stramme skruen, når vi sætter krav til bæredygtighed i vores byggeri?

Børnehuset Birkemose

Centralt i Søndersø finder man Børnehuset Birkemose.

Et hyggeligt børnehus indrettet i stuehuset på en gammel landejendom, der har godt med udendørsplads til stor glæde for børnene. I dag Birkemose er normeret til 54 børn, som er fordelt på to stuer.

Birkemose har en central placering, der gør det let komme til børnehuset, både for borgere der bor i Søndersø by, men også for de borgere der bor omkring byen.

Behovet for et nyt børnehus

Børnehusets indretning giver en række udfordringer for både børnene og ansatte. Bygningen er ikke indrettet tidssvarende, da den er har flere mindre rum og gennemgangsrum, der besværliggøre dagligdagen for alle brugerne.

Birkemose er desværre ikke længere tidsvarende og generelt nedslidt, desuden lever bygningen ikke længere op til de behov og ønsker, man har til dagtilbud i Nordfyns Kommune. Derfor har kommunalbestyrelsen besluttet, at det nuværende Børnehus Birkemose skal erstattes med et nyt og tidssvarende på børnehus, og man har bevilget 25 mio. kr. til projektet

Byggeriet af det nye Børnehuset Birkemose begynder i slutningen af 2023. Det forventes at stå færdig i starten af 2025.

Det nye Birkemose - Et moderne børnehus

I den nye institution bliver plads til liv, leg og udvikling for børnene, der har sin hverdag børnehuset. Børnehuset Birkemose bliver et flexibelt børnehus, der skal kunne tilpasses efter de forskellige børnegrupper og deres aktuelle behov for aktiviteter ude som inde. Der skabes plads til både vuggestue- og børnehavegrupper.

Gode rammer for børnehusets ansatte er også højt prioriteret. Derfor bliver der gjort plads til forberedelseslokaler, mødelokale og opholdsrum til de ansatte, så de har de bedste forudsætninger for at kunne løse deres kerneopgave.

Det, der gør byggeriet af det nye Birkemose ekstra specielt, er de krav der sættes til bygningens klima- og CO2-belastning.

Byggeri og klima

Byggebranchen står for en stor del af den samlede CO2-udledning på nationalt plan. I Byggeriets Klimaanalyse (2023), der er udgivet af Danmarks grønne tænketank Concito, anslås det, at byggeri står for 10 % af den samlede CO2-udledning i Danmark.

Derfor har man opstillet krav i bygningsreglementet, der fastsætter, hvor meget CO2 nye bygninger maksimalt må udlede om året per m2. I dag må nybyg udlede højest 12 kg CO2e/år/m2.

Her kan du læse Concitos analyse, samt deres anbefalinger til en grønnere byggebranche.

Klimakrav til byggeri

I Nordfyns Kommune ved vi, at vi kan bygge bygninger med en lavere CO2-belastning end kravene i bygningsreglementet.

Derfor har vi sat det mål, at vores nybyg max må udlede 8 kg CO2e/år/m2, det er 4 kg lavere end bygningsreglementets 12 kg CO2e/år/m2. Bygningsreglementets krav gælder også kun til bygninger over 1.000 m2, men vi sætter krav til alle vores bygge projekter.

Det er en mærkbar reduktion, og for at kunne leve op til de rammer er vi nødt til at tænke anerledes, når vi bygger nyt. Vi har gjort det for at vise, vi kan og vil den grønne omstilling.

Ambitiøse krav

"Nordfyns Kommune stiller meget ambitiøse krav til byggeriet af det nye børnehus, der ligger langt under de lovmæssige krav, der sættes af bygningsreglementet.

Det er superspænende og positivt, at vi har kommuner, som tænker så visionært og stiller krav, som ligger ud over, hvad der stilles i bygningsreglementet.

Det helt sikkert vejen frem, og det er første om 3-5 år, vi vil se, de samme krav blive stillet i bygningsreglementet, som Nordfyns kommune nu stiller til deres kommende børnehave Birkmose."

Udtalelse af Søren Thomsen, Indehaver af Arkitektfirmaet Arne Birk (Totalrådgiver på projektet)

Sådan regner man en bygnings klimaaftryk

Det kan være svært at forså, hvordan man regner en bygnings belastning på klimaet. Den mest gængse måde er en "Livscyklusvurdering" eller LCA, som det forkortes (stammer fra det engelske "Life Cycle Assessment").

Her ser man på den samlede CO2-belastning, en bygning har gennem hele sin levetid. Altså hvor meget belaster det at bygge bygningen (fx. byggematerialer), hvor meget belaster bygningen, når den er i brug, og hvad er dens klimapåvirkning efter endt levetid (fx kan man genbruge noget af bygningen).

Sådan gør vi det

Det er ingen let øvelse at holde CO2-belastningen så langt nede, og for at vi kan lykkedes, er vi nødt til at skrue flere steder.

Vi sikrer, at vi bruger flest mulige materialer med en lav CO2-belastning såsom træ, samt at vi begrænser brugen af tungt belastende materialer som beton, cement og mursten så meget som muligt.

Derudover sikrer vi også, at bygningen kan drives så grønt som muligt. Dette sker gennem brug af energibesparende installationer (fx lys), samt at bygningen opvarmes med en grøn varmekilde. I dette tilfælde er det fjernvarme.

For os handler det om at finde nye måder at bygge på, hvor vi mindsker udledningen af CO2. På den måde lever vi op til målene i vores klimaplan og skaber en grønnere fremtid.

Lokale hænder bag byggeriet

I Nordfyns Kommune gør vi brug af lokale håndværkere i vores bygge- og anlægsprojekter, det gør vi for at være med til at støtte og udvikle erhvervslivet i Nordfyns Kommune. Byggeriet af det ny Birkemose Børnehus er ingen undtagelse.

Byggeriet af den nye Birkemose er nemlig vundet af den lokale virksomhed: Tømrerfirma Gert Fogt A/S.

Totalrådgiver på projektet er Arkitektfirmaet Arne Birk, der også har tegnet børnehuset samt forestår byggeledelsen ifm. opførslen af børnehuset.